Det där med mat

Precis nattat Noelia. Man vet att man nattat i rätt tidpunkt då hon slurkar i sig vällingen och nästan somnar innan huvudet har hunnit nudda kudden. På tal om välling så har jag äntligen fått henne att dricka välling från flaska innan läggdags. Herre...skam den som ger sig alltså. Det tog X antal försök. Fick typ kasta välling varje kväll i en månads tid. Sen kom jag på det. Tricket. Lite halvknäppt men jag lägger henne för att amma, hon får suga några tag på bröstet och sedan smiter jag in flaskan i munnen på henne istället. Alla sätt är ju bra utom de dåliga. Haha men det funkar och kanske sover hon lite bättre...vågar inte uttala mig förens det gått några fler nätter. Jag återkommer ;)

Idag tränade vi på att äta själv. Jag gillar tanken på den här blw grejen. (Om ni inte hört/vet så är det att hoppar över puréer och låter bebisen äta själv) Men det känns för meckigt. Hur gör man när man är iväg? Bebisen behöver ju en dusch efter varje måltid. Och det här puréstadiet är ju förhoppningsvis inte så många månader. 





Det var mindre kul att plocka upp cirka 200 riskorn från golvet sen. Men Noelia var jätte glad. Barn måste ju få kladda. 

Kommentarer:

1 Emelie:

Väntar på spänning med om hon sover bättre med välling! Här tränar vi också med att få Ella att dricka det innan sovdags. Vilken sort har du fått Noelia att dricka?

Svar: Vi kör på Nestles majsvälling. Den går hem mer än havrevällingen. Men inatt sov hon som en kratta så än sålänge inget tydligt samband med vällingen tyvärr.. Vilken sort har ni? Du får testa "tuttricket", o lura henne lite! 😉
johannaraaf.blogg.se

2 Emelie:

Vi har testat godnatt välling och nestles havrevälling med päron. Hon tycker det är vidrigt! Men vi får kanske testa majsvälling och tuttricket 😊

Svar: Ja testa majsvälling den tycker jag själv smakar godare 😉
johannaraaf.blogg.se

3 Therese:

Den där BLW-metoden har jag inte hört talas om innan jag läste den här hos dig men jag tror jag gör en egen variant av den. Amelia är typ två veckor äldre än Noelia, och hon kan äta vääääldigt mycket själv. När vi är i väg någonstans matar jag henne (nästan alltid), men hemma gör vi lite hipp som happ. Ofta får jag mata henne men ibland har hon knipit totalt med munnen när maten kommer på skeden men har jag slängt ut det på bordet har hon "ätit själv". Alltså greppat och stoppat i munnen. Bröd, majskrokar, rån, banan- och gurkbitar, kokta frukter i bitar, ris och sånt går jättefint att äta. Och det blir mindre och mindre kladd för varje gång tycker jag - det märks tydligt för vi använder extremt sällan haklapp.

Superlångt "svar" om BLW men jag tror, precis som med mycket annat, att man ska ta de bitar som passar en själv och göra något eget av det. Liksom prova sig fram.

Svar: Det låter vettigt! Då ska jag fortsätta o hoppas på mindre kladd :)
johannaraaf.blogg.se

4 Ida Bj:

Jag var iväg idag med egen gjord mat för att prova på och det var SÅ meckit. Det var ju lätt att slänga ihop allt och lägga ner i burkar, samt att jag visste att det fanns kylskåp där. Men väl på plats så var det ju inge kul att äta. ALLT annat var roligare och han hade ingen lust att sitta ner till bords och äta när det fanns hundra nya leksaker på golvet och ja, äta i vagnen är ju svårt när det handlar biff och plättar.. Det slutade upp med pureer på kläm och välling.. Väl hemma käkade han glatt igen.. Duschen bestod av en massa papper och pussar.. hahaha Hur tusan gör man?

Svar: Nä precis! Kan tänka mig det! Jag kör också den enkla vägen med puréer när vi är iväg iaf. Noelia har ju inget problem med att bli matad. Bruno vill mest äta själva va? Självständig grabb ;)
johannaraaf.blogg.se

Kommentera här: