Som sagt...

nu får det vara nog! Jag orkar inte ha det såhär längre! Hon väcker oss 10ggr per natt allt som oftast och jag tar till bröstet för att snabbt få henne att somna om. Känns som att jag bara ger henne en ännu mera dålig vana och att det aldrig kommer bli bättre om vi inte tar striden. Hon verkar inte ha några tendenser att sluta/trappa ner av sig själv. 

Jag orkar inte mer. Blir helknäpp...är nog redan halvknäpp. Måttet är rågat, bägaren har runnit över...nä bägaren är fan kastad i tusen bitar in i väggen. Jag gör vad som helst för att få lite mer sammanhängande sömn! 

Så här och nu vägrar jag nattamma! Planen är att ta första natten tillsammans (antagligen den tuffaste) sedan sover vi varannan natt borta för att få lite sömn. Utvärderar om 5 nätter om vi ser någon bättring. Vi ska försöka trösta i sängen med napp, klappa, stryka på henne, ge henne vatten. Blir hon hysterisk tar vi upp henne. Men hon ska somna själv i sin säng! 

Ge mig alla tips ni har!!!

Förbereder mig på att sova cirka 0 min inatt. Sänd över lite styrka, det lär behövas! 

Kommentarer:

1 Johanna :

Jag har tyvärr inga tips då vi samsover och hon får tutten så fort hon börjar gny för jag orkar inte ta striden då det inte stör mig för jag somnar om ganska snabbt. Men sänder över massa pepp och styrka, detta kommer ni klara!

Svar: Tack! :) Innan när hon bara vaknade 3-4 ggr störde det inte mig så mkt heller men nu när det är 8-10ggr känner jag att det inte är hållbart!
johannaraaf.blogg.se

2 Tanja:

Kopierar mitt inlägg från Cormeums kommentarfält då hon är lite inne på samma spår som dig just nu. Med tips och råd hur andra gör=)"Min son sover oftast 20-05 i sitt eget rum i sin egen säng(är inne i någon period nu med uppvak på nätterna. Vi är ju inte riktigt i samma situation då jag inte ammar alls längre. Men så här gjorde vi iaf. När han var 4-5 måander bestämde jag mig att det fick räcka och att han skulle sova i sin egna säng i sitt rum. Jag bestämde mig för vissa saker som alltid skulle hända när det var dags att sova, dag som natt. Tex en speciell låt skulle spelas och ett speciellt gosedjur skulle fram och jag skulle bara säga samma mening hela tiden, god natt sov gott. Var han ledsen fick han komma upp till mig, men då skulle han vila i min famn och mysa, inte titta runt och vara vaken liksom, då la jag ner honom i sängen igen direkt. Sen väntade jag några sekunder och tog upp honom igen om han fortfarande var ledsen. Så höll jag på säkert 1 timme första gången sen blev det mindre och mindre tid för varje gång. Vi har fortfarande samma rutin, vaknar han mitt i natten så sätter vi på låten och jag säger inget annat än god natt sov gott. Han får vara hos mig om han är ledsen men när han lugnat sig eller somnat är det i hans egen säng han ska vara igen. Vi är ockås väldigt noga med att vår son ska fatta att det är dag, kväll och natt liksom. Har det alltid väldigt ljust på dagen, bara någon fönsterlampa tänd på kvällen och mörkt på natten. Sen jag bestämde mig för detta och inte gav mig har hans sömn funkat väldigt bra! Vet inte om det är mina rutiner som hjälpt honom eller om han helt enkelt är ett barn med bra sömn från början liksom. Kan tilllägga att när vi flyttade in honom i sitt egan rum sov jag på e madrass nedanför spjälsängen en tid. Flyttade in till min egan säng när jag vakande fler gånger än honom under ett par nätter i rad." hehe Jag förstår att du lider av att inte få sova. Jag höll på i 5 månader och trodde jag skulle gå under! Vet inte om mina rutiner är något du tycker verkar vara något att ha men oavsett så lycka till och hoppas det löser sig för er!!

Svar: Tack!!!! 😃 har faktiskt läst på nicoles blogg! Har använt mig mkt av det...typ en blandning av sove hela natten kuren o tass metoden. Vi har jätte mörkt på natten o på dagen sover hon ALLTID i vagnen så hon skiljer på dag o natt. Vi har nu ett gosedjur som spelar en visa för henne o vi klappar över ryggen om hon blir ledsen...tar upp om hon blir hysteriskt o lägger ner direkt när hon lugnar sig. I natt sov hon sin första HELA natt i sin egen säng o det gick faktiskt bättre än vad jag trodde. Skriver på bloggen när jag hinner! :)
johannaraaf.blogg.se

3 Nicole:

Åh herregud. Lycka tiiill!!! Hoppas verkligen det går bra för er.
Du får jättegärna uppdatera hur det går... Då kanske jag hakar på! Här är bägaren i miljontals bitar också :P
Nätterna här är inte bättre. Fick en "bra" natt mest som en tease skulle jag tro för nu ör vi tillbaka igen.

Svar: Jag ska hålla dig uppdaterad! ☺️
johannaraaf.blogg.se

4 Tanja:

Det verkar ju som ni har kommit på ett bra system. Ge det nån vecka sen har ni nog lugna nätter framöver=)

Svar: Hoppas verkligen!! :)
johannaraaf.blogg.se

5 Jennie:

Stort lycka till!!! Tipset vi fått av BVC är att ta en sak i taget. Antingen börja med att sova/somna i egen säng eller sluta med nattamningen men orkar ni och Noelia bägge delarna samtidigt så lär det vara lika bra.

Svar: Hon brukar sova första omgången i egen säng. Så hon är ju inte helt ovan vid det. Det har ju mest varit jag som inte orkat lyfta tillbaka henne. Så jag känner liksom för att ta tjuren vid hornen en gång och göra det ordentligt...men vi får se hur det går! =)
johannaraaf.blogg.se

Kommentera här: