Funderingar

Snön vräker ner, händer inte allt för ofta här i söder...lillan tar en lur och jag funderar över hur fasen man får barn att sova hela natten. Hur gör man liksom? Gör jag något fel? Får väl tänka att alla barn är olika. Men varför är dom sååå himla olika så att vissa sover 12 timmar i sträck och vissa vaknar varannan timme? Frågor jag aldrig lär få svar på. 

Så här är det iallafall - Jag är sååå extremt färdig med att amma på natten. Jag blir tokig snart. Jag har världens mest tuttokiga unge. 

Att ta fajten kommer bli så tufft. Hon kommer vakna och gråta när hon inte får bröstet och jag vet inte om jag kommer kunna stå imot. Lär säkert ta flera dagar innan hon förstår...om hon ens gör det. Att inte lägga henne vid tutten när klockan är 04.14 och hon skriker lär vara lika svårt som att bada i choklad utan att smaka! Och att behöva resa sig ur den varma sängen för att vagga runt henne...oh no! 

En annan del av mig känner att vi kanske ska fortsätta såhär ett tag till. Hon vaknar cirka 4-5 gånger mellan 21-09 (eller vaknar är väl fel ord..hon sprattlar omkring och gnäller.) Då lägger jag henne vid bröstet, hon snuttar lite och sedan somnar vi alla om
= ingen behöver resa sig ur den varma sängen och vi sover rätt många timmar...dock ej i ett sträck.

Åh jag vet inte om jag orkar. Jag ska iallafall jobba lite nu i mellandagarna och efter nyår så om vi väljer att göra ett ryck och försöka "lära" henne sova hela nätter blir det efter dom dagarna iallafall. 

Tips mottages mer än gärna! 

Hade ju varit guld värt att sova bättre när skolan börjar i mars. Just nu är skallen fylld av bomull och att plugga till en tenta känns som ett mission impossible! 

Kommentarer:

1 Nicole:

åh, jag är helt med dig...! Det suger verkligen att vakna så mycket. Här vaknas det med gnäll och tystas med amning också ca 5-6 ggr per natt...om du kommer på ngt tips så hör av dig!

Svar: Knäcker jag koden ska jag verkligen höra av mig. ;) Resonerar du lite likadant...att man iaf sover hyffsat och därför hellre tystar med bröstet än att försöka med något annat? Hur funkar det med -somna utan gråt, eller vad det hette? Men det kanske bara har med nattningen att göra...inte uppvaken om natten?
johannaraaf.blogg.se

2 Nicole:

Jaa, jag resonerar precis så! Med amnng slipper man ju gå runt och vagga vilket säkert skulle krävas om man inte ger bröstet = ääännu mindre sömn! Jah vet inte näär jah ska orka ta tag i detta!
Jag har inte testat somna utan gråt än faktiskt eftersom vi skulle till heksingborg och jag inte ville få in en bra rutin som kanske skulle förstöras under semesterns gång :P ska ta tag i det när jag lommer hem. Men det verkar krävas lite jobb :/ som med allt annat jobbigt!

3 Tanja:

jag lider med dig verkligen! Höll på att bli knäpp det 5 månaderna min son höll på så! Nu är du vl snart uppe i 7 månader? Tyvärr har jag inget superknep att komma med, det hela löste sig själv för oss när han började äta vanlig mat och ersättning innan läggdags. Vet inte om dom inte blir tillräckligt mätta av amningen eller om dom helt enkelt bara vill tutta??

Svar: Ja över 7 mån nu! ZZzzzZzz!! Ja jag tror också att det vänder med mer mat men hon är så mesig med maten. Inte direkt entusiastisk över något. Tar inte flaska, gillar inte gröt, bara vissa puréer.. Så vet inte hur detta ska sluta. :( Jaja, någon gång väder det väll! Sover D hela nätter nu?
johannaraaf.blogg.se

4 Tanja:

Jobbigt att hon krånglar med maten ju. Inget man kan strunta i direkt ju liksom=( D somnar vid 8 och vaknar vid 6-7. Däremellan får vi ge honom nappen ett par gånger och en matning vid 5-tiden. Vissa nätter får man bära honom i bärselen för att han ska somna om. Så hela nätterna kan man väl inte kalla det men betydligt bättre än vad det har varit!=) Kom på ett litet knep som kaaanske kan funka. Vi har en sov-låt till D. När han ska sova sätter vi igång den låten. Han har liksom förstått vad han ska göra när han hör den. Sover han oroligt någon gång under natten brukar vi låta den spela på repeat. Jag upplever det iaf som om det fungerar! Inte varje gång men lite är ju bättre än inget=)

Svar: tack för tipset! =) Har faktiskt tänkt på det också!
johannaraaf.blogg.se

Kommentera här: